Emmelies Hälsostege

Följ mig vecka för vecka!

VECKA 1 :: Vecka 2 :: Vecka 3 :: Vecka 4

Presentation och utgångspunkt

Jag heter Emmelie och jobbar som massageterapeut, kostrådgivare och gruppträningsinstruktör på Friskvårdspoolen i Linköping.

Min vardag består av ett aktivt jobb och familj om sambo och två små barn. Träna och må bra är något jag vill ska ingå i min vardag men är ofta det som får stå åt sidan för ”viktigare” saker, hur nu något kan vara viktigare än min egen hälsa, men ibland följer inte kroppen tanken.

Graviditeterna som båda har gjort mig cirka 30kg tyngre varje gång har inte gått obemärkt förbi. Även om jag nu börjar komma närmare vikten som jag hade innan så är det så mycket mer än bara siffrorna som behöver komma tillbaka. Jag vill få tillbaka min styrka och forma kroppen. Jag behöver inte se ut som jag gjorde innan mina barn, de är det bästa som hänt mig men jag vill komma tillbaka så pass att jag obehindrat kan vara en aktiv del i deras vardag, med lek, träning och ha energi för att orka med vardagen. Jag får mer energi och mår bättre av att träna och äta rätt.

Min sambo är själv väldigt aktiv och tränar mycket så det är en del av familjens vardag men ibland vill man vara familj också, att vara hemma samtidigt utan att någon är iväg och tränar, detta kommer bli min/vår utmaning om jag ska börja träna mer.

För att få en extra morot för detta så har jag anmält mig till ett lopp i maj. Tävlingen heter Toughest, 8km löpning med över 40 hinder. Nyfiken på att veta mer? Läs på deras hemsida. Det är en rejäl utmaning för mig men jag är väldigt taggad. Löpning är jag ganska van vid så där handlar det mest om att jag vill bli snabbare men styrkan är där jag brister, jag behöver bli starkare i överkroppen. Det är vad mina kommande 12 veckor kommer handla om.

Jag vill hitta en vardag som fungerar för både mig och min familj, där jag bygger upp en starkare kropp för att orka med utmaningarna framöver, vad de än kan vara.

Mina mått januari 2014:

Vikt: 63.1 kg
Fett%: 27.6%
Fettfri massa (muskler och skelett): 45.7 kg
Bukfett: grad 3 enligt Tanitavåg

mina mål

Vikt och mått:

Mitt långsiktiga mål är att komma ner till 23-25% fett och bukfett gärna en 2:a. Vad den totala vikten i kilo blir är inte lika väsentligt, men runt 60 kg men inte utan att förlora musklemassan, hellre mer muskler än lägre vikt.

Rörelse och träning:

Jag ska träna minst ett pass varje dag. Styrketräning i någon form sex gånger i veckan (varav två tyngre pass på gym) och konditionsträning minst 2 dagar veckan. En ledig dag per vecka.

Kost:

Äta regelbundet under dagen, inte hoppa över mellanmål. Äta så jag orkar med att träna i den omfattningen jag har planerat.
Äta rikligt med grönsaker till alla måltider, välja långsamma kolhydrater istället för snabba.

Godis är något jag klarar mig utan men choklad är något jag inte kan leva utan men där väljer jag den mörka varianten.

Tillbaka till startsidan för Hälsostegen

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s