Elisabeths Hälsostege

Följ mig vecka för vecka!

Vecka 1 :: Vecka 2 :: vecka 3 :: Vecka 4 :: Vecka 5 :: vecka 6
Vecka 7 :: Vecka 8 :: vecka 9 :: Vecka 10 :: vecka 11 :: vecka 12

Presentation och utgångspunkt

Jag heter Elisabeth och jobbar som massör, spaterapeut, kostrådgivare och gruppträningsinstruktör på Friskvårdspoolen. Den 4 november 2013 föddes min dotter och jag vill nu komma i form igen.

IMG_0834

Innan jag blev gravid var jag mycket aktiv. Framförallt i mina arbetsuppgifter, men jag tränade även en del privat. Jag fick ändra mitt rörelsemönster ju större jag blev, mycket pga foglossning. Jag hade svårt att gå promenader, men cyklade ca 1 mil/dag (till och från pendeln) fram till en månad innan förlossning.

Efter förlossningen har jag under två månader tagit varje dag som den kommer och låtit lilla Alma styra aktiviteterna. Jag har ätit det jag känt för vilket resulterat i en hel del bröd, pasta och choklad. I ca 3 månader har jag varit fysiskt inaktiv, vilket märks tydligt i form av andfåddhet, avsaknad av muskler och energilöshet.

Eftersom jag helammar Alma ska jag göra små förändringar i kost och träning samt låta saker och ting ta tid. Det tog kroppen lite mindre än ett år att bygga upp till nuläget, jag bör låta det ta minst lika lång tid innan jag kan räkna med att vara tillbaka i min tidigare form.

MINA MÅTT JANUARI 2014:

 

Vikt: 68.8 kg
BMI: 25.9
Fett%: 35.9%
Bukfett: grad 4 enligt Tanitavåg.
Midja: 92 cm mitt över naveln
Lår: 61 cm där låren går ihop

 

MINA MÅTT APRIL 2014:

 

Vikt: 62.1 kg
BMI: 23.4
Fett%: 30.0%
Bukfett: grad 3 enligt Tanitavåg.
Midja: 82 cm mitt över naveln
Lår: 56 cm där låren går ihop

 

Bettan_fore_hsBettan_efter_HS

MINA MÅL

VIKT OCH MÅTT:

Mitt långsiktiga mål är att komma ner till 21-23% fett och bukfett grad 1 igen. Vad den totala vikten i kilo blir är inte lika väsentligt, men under 60 kg bör jag hamna då jag vägde 57 kg innan jag blev gravid.

RÖRELSE OCH TRÄNING:

Jag ska röra mig på något sätt varje dag i form av t.ex yoga, styrketräning och promenader. Jag börjar med 2 lättare träningspass per vecka och ökar successivt intensitet och antal pass.

Att komma tillbaka till min muskelstyrka som jag hade innan graviditeten kommer att ta tid. För det krävs att jag börjar jobba igen (då jag har ett mycket fysiskt arbete) eller tränar styrka varje dag. Det är för mig inte realistiskt att träna så mycket under de första 3 månaderna.

KOST:

Jag ska hålla nere intaget av mjöl då det lagrar vatten och fett i kroppen samt gör min mage orolig. Mjöl tenderar även till att ge Alma magknip. Pasta max en gång per vecka och mjukt bröd byter jag ut mot knäckebröd då magen gillar det bättre.

Jag har aldrig varit mycket för godis, så det blir inte svårt att hålla mig borta ifrån. Choklad är däremot min akilleshäl och det ska jag hålla till helgerna. Alma får dessutom röda prickar i ansiktet när jag äter choklad vilket minskat intaget redan.

Jag ska även äta minst 5 portioner frukt och grönsaker varje dag. Det mesta kommer nog att fördelas på frukost och mellanmål.

Tillbaka till startsidan för Hälsostegen

Annonser

One thought on “Elisabeths Hälsostege

  1. Ping: Följ Elisabeths Hälsostege! | Friskvårdspoolen Valla AB

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s